måndag 4 juni 2012

Mörker, spänning och kärlek

Nu ska jag skriva mitt sista inlägg om boken Ellie: Så länge jag finns. I detta inlägg har jag fått i uppgift av min svenskalärare att beskriva min bok med tre ord och förklara varför jag har valt dessa ord.

Mörker
Detta var ett ord som känns så rätt men ändå så fel för den här boken. Eftersom Australien har varit i krig är hela landet i en stor depression men samtidigt finns en kraft som genomsyrar hela boken. Den kraften står för hoppfullhet och livskraft och detta gäller inte bara för hela landet utan även för Ellie och hennes vänner. I början av boken mördas Ellies föräldrar och detta påverkar såklart Ellie oerhört mycket. Ellie och hennes vänner blev allihopa väldigt skadade psykiskt under kriget i och med att de tvingades att döda för sin egna överlevnad och denna ångest är något de allihopa tvingas ta tag i nu efter kriget. Eftersom boken är skriven ur Ellies perspektiv får vi följa hur Ellie hanterar denna ångest och depression från mördandet under kriget och denna ångest kan komma över henne som en stor våg när som helst. Sedan blir det ännu värre när hon även hittar sina föräldrar mördade. Allt detta tyckte jag bidrog till att det blev en rätt "mörk" bok just för att det är så mycket ångest i Ellie och att inget går hennes väg. Hon tvingas ta över sina föräldrars gård och driva den bäst hon kan vilket både ger problem praktiskt och ekonomiskt. Hon tvingas växa upp ännu mer och ta hand om Gavin som både är yngre och döv, en också rätt så psykiskt labil pojke efter kriget. Samtidigt ska hon försöka hantera sin egen ångest och sorg över sina döda föräldrar och kriget. Hon är stark utåt men vi som läsare får läsa hur hon egentligen mår när hon ligger där i sängen på natten och skriker.

Spänning
Det här ordet stämmer in mestadels på mitten/slutet av boken men just den delen är så spännande att jag bara måste välja spänning som ett av orden. Den delen som är så spännande är när Ellie inser att Homer och Lee är med i motståndsrörelsen och att Homer har blivit tillfångatagen av fiender. Ellie, Lee och Gavin åker sedan över gränsen till landet där Homer hålls fången och fritar honom och en till kille som också var tillfångatagen och detta sker inte helt komplikationsfritt. Hela delen när Ellie, Lee och Gavin utför sin räddningsaktion sitter jag och biter på naglarna och studsar upp och ner bara för att det är så spännande. Jag måste verkligen ge en stor eloge till författaren för om det är något han är bra på så är det att skriva så att det blir spännande. Den här boken är den åttonde ur serien och det som gör att man orkar fortsätta läsa är att författaren verkligen kan komma på spännande händelser. Jag tror sällan att jag har läst en bok som är så spännande som den här. Visst den är inte spännande hela tiden men när den väl är det sitter man på helspänn och sträckläser bara för att få veta hur det går. Kort sagt, den är oerhört spännande.

Kärlek
Oj tänker säkert ni som läser, detta var ju ett orginellt val! Jag är beredd att hålla med er att det kanske inte är så orginellt, men det stämmer så bra in på boken. Hela boken bygger på kärlek, Ellies kärlek till hennes vänner, hennes föräldrar, gården och Gavin. Allt Ellie gör beror på kärlek.
Jag skrev tidigare att boken var väldigt mörk men hela tiden finns kärlek med i bakgrunden. Ellie är ett enda stort mentalt vrak efter sina föräldrars död och kriget men hon kämpar vidare och försöker driva gården tillsammans med Gavin trots alla motgångar och allt det beror på hennes kärlek till gården, föräldrarna och Gavin. Ofta känns Ellie som en väldigt hård människa som inte har så många känslor men med små medel visar författeren tydligt att Ellie fortfarande kan känna kärlek. Det kan t.ex. vara när Ellie står och tittar på ankorna hon har på gården eller hennes förtvivlan när hon håller på att mista gården. Allt detta beror på Ellies starka kärlek till livet och det som är viktigt för henne. Detta gör att boken känns väldigt äkta och den rycker verkligen med mig som läsare och får mig att tycka väldigt bra om boken.

Slutligen vill jag bara säga att jag tyckte den här boken var bra men böckerna i början av serien är ännu bättre och om du inte har läst dem... LÄS DEM!

1 kommentar:

  1. Bra variation på nyckelorden. Välskrivet. Kloka tankar och tydliga resonemang.

    Din bokblogg har genomsyrats av goda sammanfattningar tillsammans med bra bladning av egna tankar. Du har dragit slutsatser och resonerat på bra sätt.

    Bra jobbat!

    SvaraRadera