måndag 7 maj 2012

Första veckan

I denna bok får vi följa Ellie och hennes familj där de försöker bygga upp sitt jordbruk och boskapsskötsel igen efter kriget. Som du kan läsa i inlägget före har landet delats upp i två delar och detta gör att alla jordbrukare har fått mindre plats att odla på eftersom det bor fler personer på en mindre yta nu än förut. På grund av detta får Ellies familj slita hårt samtidigt som de lever i rädsla för att fienderna ska komma tillbaka eftersom de bor bara ett par kilometer från gränsen.

En dag när Ellie är ute och går med Gavin (pojken hon tar hand om) och Homer hör de ett skott ifrån Ellies hus. Det visar sig sedan att Ellies föräldrar har blivit skjutna av fiender från förr. Ellie hittar sina föräldrars söndertrasade kroppar i köket och ladan och hon blir helt förkrossad. Detta gör mig ledsen för att under hela kriget har tanken på att hennes föräldrar lever hållit Ellie uppe och gjort att hon orkar kämpa vidare. När sedan kriget tar slut och man tror att allt ska bli bra så dör de. Jag blir så arg!

Sedan handlar de närmsta kapitlen om begravningen och om hur Ellie försöker vara stark för Gavins skull. Det handlar även om hur hon funderar på om det var hennes fel att föräldrarna dog eftersom hon förstörde så mycket för fienderna under kriget och om hurvida det var en hämndaktion. Hon får även reda på att hennes pappa var skuldbesatt och att Gavin och hon måste lämna gården men de bestämmer sig för att kämpa för att behålla den.

Det ska bli kul att se om hon och Gavin orkar sköta en hel gård själva och om de klarar att försörja sig själva på det.

8 kommentarer:

  1. Det verkar som om du verkligen tycker om boken du läser, speciellt eftersom det är flera böcker och du läst dem innan.
    Jag håller verkligen med om att det är väldigt tragiskt att hennes föräldrar dör när kriget är slut och inte medan det höll på eller inte alls.
    Du berättade inte vem Homer va och det va något jag funderade väldigt mycket över när jag läste inlägget, annars tycker jag att du har skrivit på ett bra kortfattat sätt och jag förstår lite av handlingen i boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du hade läst bakgrundsbeskrivningen hade du vetat vem Homer var. ;)

      Radera
  2. Tjena Lisa! Verkar vara en riktigt tragisk bok det där! Tragisk men spännande. Såg att du nämnde att det utspelade sig i Australien, men på ett ungefär "när" utspelar det sig? Och vilket krig handlar det om?

    För övrigt bra skrivet! :)

    /Gustav

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kriget utspelar sig i nutid och allt är påhittat. Australien invaderas av något land i norra Asien. Mer får man inte veta om invaderarna. :)

      Radera
  3. Din bok verkar vara jättebra och hur spännande som helst! Din text är även den bra skriven.
    Jag håller med dig och blir också jätteledsen när jag läser att hennes föräldrar blir skjutna! Min fråga till dig är om du har fått en känsla för vad som kommer att hända? Vad tror du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt inte en aning om vad som kommer att hända och det är det jag gillar med den här bokserien just för att den är så outförsägbar. :)

      Radera
  4. Jag håller med de andra talarna. Boken verkar intressant men oerhört tragisk. Jag tänker att det också blir extra känslomässigt för dig som har läst de andra delarna, och därmed känner mycket för karaktärerna.

    Att sköta en hel gård är sannerligen inte ett lätt arbete. Har du uppfattning om hur gammal Ellie är?

    Bra skrivet!

    /Cecilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får aldrig veta Ellies ålder exakt men vi får dock reda på att hon fortfarande inte är myndig. :)

      Radera